Categorie archief: Carrière

napoleon-hill

Persoonlijke ontwikkeling en rijk worden: Think & Grow Rich, Napoleon Hill

Ik heb intussen een boekenkast vol persoonlijke ontwikkeling– en successtrategie boeken. Van leesboeken over hoe je rijk en gelukkig kunt worden tot complete trainingsprogramma’s van spiritueel tot zakelijk. Maar nu ben ik er dan toch eindelijk achter gekomen: Negentig procent van het persoonlijke ontwikkeling of successtrategie aanbod aan trainingen, cursussen, seminars, boeken en audio programma’s wereldwijd is in meer of mindere mate geïnspireerd of gebaseerd op 1 boek van 1 schrijver. Namelijk: Lees verder Persoonlijke ontwikkeling en rijk worden: Think & Grow Rich, Napoleon Hill

Delen..
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

NLP meta programma’s

NLP metaprogramma’s: het samenstellen van succesvolle team’s

We ervaren de wereld om ons heen via onze zintuigen. Zintuiglijke prikkels worden intern ‘verwerkt’ tot ‘zinvolle informatie’ en daarmee vormen we ons individuele beeld – onze eigen werkelijkheid – van de wereld om ons heen.

De interne verwerking van zintuiglijke prikkels -zie Het NLP Communicatiemodel-  gebeurt door middel van allerlei filters waarin we uit het totaal van de ervaren prikkels van alles vervormen, weglaten en/of generaliseren. Een van die filters noemen we metaprogramma’s. We beschikken over allerlei metaprogramma’s en we hebben allemaal zo onze eigen metaprogramma voorkeuren waar we onze aandacht als eerste op richten. Deze voorkeuren kunnen per situatie variëren. Stel je nu eens voor dat je net aan een nieuwe baan begint of op vakantie gaat, gaat je primaire belangstelling dan naar mensen, plaatsen, activiteiten, informatie of dingen?

Mensen

Als je deze voorkeur hebt dan wil je vooral veel mensen ontmoeten. Over het algemeen kunnen mensen met een mensen voorkeur goed gezichten en namen onthouden. Met deze voorkeur ben je gericht op anderen en vind je het fijn om mensen om je heen te hebben.

Activiteiten

Mensen met deze voorkeur hebben vooral belangstelling en aandacht voor de dingen die ze doen of die anderen doen. Ze zijn graag actief, in sporten bijvoorbeeld, maar ook in hun werk. Ze zijn geïnteresseerd in het hoe en wat van de activiteiten waarmee ze bezig zijn. Het is belangrijk voor ze om te weten wat ze kunnen ondernemen.

Plaatsen

Bij mensen met deze NLP Metaprogramma voorkeur is de aandacht vooral gericht op de locatie. Ze zijn snel vertrouwd met een nieuwe omgeving. Ze hebben gevoel voor structuur en kunnen zich goed oriënteren.

Dingen

Mensen met deze voorkeur zijn met hun aandacht vooral bij de voorwerpen die ze kunnen zien of voelen/horen en waarmee ze kunnen werken in hun nieuwe omgeving. Ze werken graag met dingen waar ze echt in geïnteresseerd zijn. Hun voornaamste aandacht ligt bij concrete onderwerpen en voorwerpen.

Informatie, kennis

Mensen met deze voorkeur zijn vooral geïnteresseerd in wat ze kunnen leren van de mensen, plaatsen en activiteiten om hen heen. Ze hebben interesse in de cultuur, de geschiedenis en de relevante cijfers en feiten.

Welke voorkeuren heb jij?

Je kunt erachter komen welke voorkeuren iemand heeft door hem naar zijn laatste vakantie te vragen. Vertelt hij over de folders die hij van tevoren verzameld heeft en de boeken die hij daar gekocht heeft of over de mensen met wie hij op vakantie ging en die hij daar ontmoette? Als hij vertelt over al die wandelingen die hij maakte en je dan vraagt met wie hij dat gedaan heeft, dan kijkt hij je waarschijnlijk stomverbaasd aan.

Heeft iemand dingen als voorkeur dan neemt hij waarschijnlijk een heleboel souvenirs mee terug. En plaatsen?… Mooie gebouwen, interessante steden, rustig hotel… De meeste mensen hebben een combinatie van drie factoren als voorkeur en de andere twee zijn dan absoluut onbelangrijk.
En als hij je dan over de vakantie vertelt kun je gelijk opletten welk soort woorden hij gebruikt. Heeft hij mensen gezien, heeft hij ze gehoord of voelde het zo fijn? Dan weet je gelijk bij welke NLP Metaprogramma voorkeur welk zintuiglijk kanaal -zie: Representatiesystemen- zijn voorkeur heeft (in dit geval als het over vakanties gaat).

De kwaliteit van een team

Bij het samenstellen van teams is het handig als de teamleden elkaars kwaliteiten en voorkeuren aanvullen. Verzamel jij de informatie, dan zorg ik voor de spullen en kan het derde teamlid de mensen bij elkaar trommelen. Inzicht in de metaprogramma voorkeuren van teamleden in een werksituatie helpt bij het nog beter maken van het team.

Over de auteur Ben Licher (overleden 18-03-2016):

I’m a Dutch entrepeneur. NLP Master Trainer, Life and Business coach, astrologist, 90% Raw Foodie, grandmother and some. Knitting whenever I have a minute, sometimes 2 a day :). Ben en Bas Licher vormen samen RaVisie, raadgevers met visie. Als duo verzorgen zij al meer dan 10 jaar NLP trainingen, workshops, organisatieadvies en coaching op maat.

Kijk voor meer informatie op: RaVisie.nl

Delen..
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
missie-uitdragen

Jouw Missie in 7 stappen

Hoe Je Zorgt Dat Jij Klaar Bent Om Jouw Missie Uit Te Dragen in 7 Stappen!

Het is fantastisch als jij vindt dat je klaar voor het realiseren van je missie, maar hoe maak jij de wereld klaar voor jouw missie? Of hoe zorg je dat jij er helemaal klaar voor bent. Een mooie missie is leuk, maar wanneer niemand hem begrijpt heb je er helemaal niets aan. Of wanneer jouw missie klaar is, maar je er niets mee doet; dan word ook niemand er beter van. Hieronder 7 stappen hoe jij kan zorgen dat jij klaar bent om jouw missie uit te dragen.

  • Zet je missie neer op papier
    Wat is jou wie, wat, waar en hoe? Wat wil jij voor elkaar krijgen? En voor wie? Hoe preciezer je jouw missie op papier hebt, hoe sneller jij stappen kan gaan maken. Laat je eens inspireren door missies die andere bedrijven op papier hebben gezet. Of check de mijne: http://prgoeroe.nl/over-pr-goeroe/ Ook kun je zien wat de missie en de visie (stap 2) met elkaar te maken hebben.
  • Zorg dat jij jouw visie duidelijk hebt
    In de visie zet je neer waarom jij jouw missie wil leven. Wat heb jij geleerd of meegemaakt waardoor jij deze groep mensen verder kan helpen? Wil jij kinderen op school een topjaar geven als juffrouw? Dan is het wel belangrijk dat jij vertelt dat jij zelf kinderen hebt, of nog beter: dat jij misschien wel een fantastische docent had vroeger die jou heeft aangestoken met het docentenvirus.

  • Test je pitch
    Nadat jij weet wie, wat, waar, hoe en waarom jij diegene verder gaan helpen, zet dan je pitch op papier. Hierin vertel je in een paar zinnen wat jij doet. En wanneer iemand vraagt wat jij doet, dan zeg je NIET jouw beroep. Vertel wat jij op deze wereld wil gaan veranderen. En oefen dit met jouw buurman/buurvrouw/vriend/vriendin en kijk hoe jij hem helemaal perfect krijgt!
  • Zet op papier waarom deze missie jouw missie is
    Nadat je weet wat jouw missie, visie en pitch is, heb je ook nog een verdiepingsslag  nodig. Om jouw verhaal sterk te maken, kijk eens of er een paar gebeurtenissen zijn jouw leven die jouw missie ondersteunen. Schrijf dat eens als ‘‘levens CV’ op. Publiceer dat eens op jouw site, of vertel erover wanneer je ergens wordt gevraagd iets te vertellen over jouw bedrijf/stichting/organisatie/missie.
  • Ga naar buiten en verspreid het
    Doe de checklist op http://prgoeroe.nl/pr-tips-en-tricks/ en kijk eens of jij de antwoorden hebt op ‘10 Vragen Die Je Moet Stellen Voordat PR Werkt’. Nadat jij persoonlijk klaar bent, is dit de stap naar buiten. Verspreid jouw boodschap die jij voor deze wereld hebt.
  • Doe dit elke dag
    Een missie uitdragen doe je niet 1 week, of 1 keer per maand. Nee, dit doe je elke dag. Via Twitter/LinkedIn/Hyves/Facebook/Google+ etcetcetc, je website, op jouw netwerkclub, jouw vrienden, naar jouw familie – vertel iedereen die je tegenkomt waar jij naar toe wilt!
  • Never ever give up
    Het klinkt wat cliche, maar dit is de allerbelangrijkste boodschap. Focus – Follow Until Succesfull. Je kunt het!

Over de auteur Jennifer Delano:

jenniferHelp je mij mee? Mijn doel is om met mijn tips en advies honderdduizend ondernemers te helpen in vijf jaar. Zou je daarom deze blog willen doorsturen aan mensen die hierdoor geholpen kunnen worden? Alvast hartelijk dank! Wil je dit artikel gebruiken in je E-zine, blog of website? Graag! Vermeld dit stukje tekst er dan bij: ‘© 2013 Jennifer Delano. Jennifer Delano is PR agent. Eerder won ze met haar werk een JCI Internet Award en is volgens Viva een van de 400 succesvolste vrouwen van Nederland. Meer informatie kun je vinden op: http://www.PRGoeroe.nl

Delen..
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone