NLP meta programma’s

NLP metaprogramma’s: het samenstellen van succesvolle team’s

We ervaren de wereld om ons heen via onze zintuigen. Zintuiglijke prikkels worden intern ‘verwerkt’ tot ‘zinvolle informatie’ en daarmee vormen we ons individuele beeld – onze eigen werkelijkheid – van de wereld om ons heen.

De interne verwerking van zintuiglijke prikkels -zie Het NLP Communicatiemodel-  gebeurt door middel van allerlei filters waarin we uit het totaal van de ervaren prikkels van alles vervormen, weglaten en/of generaliseren. Een van die filters noemen we metaprogramma’s. We beschikken over allerlei metaprogramma’s en we hebben allemaal zo onze eigen metaprogramma voorkeuren waar we onze aandacht als eerste op richten. Deze voorkeuren kunnen per situatie variëren. Stel je nu eens voor dat je net aan een nieuwe baan begint of op vakantie gaat, gaat je primaire belangstelling dan naar mensen, plaatsen, activiteiten, informatie of dingen?

Mensen

Als je deze voorkeur hebt dan wil je vooral veel mensen ontmoeten. Over het algemeen kunnen mensen met een mensen voorkeur goed gezichten en namen onthouden. Met deze voorkeur ben je gericht op anderen en vind je het fijn om mensen om je heen te hebben.

Activiteiten

Mensen met deze voorkeur hebben vooral belangstelling en aandacht voor de dingen die ze doen of die anderen doen. Ze zijn graag actief, in sporten bijvoorbeeld, maar ook in hun werk. Ze zijn geïnteresseerd in het hoe en wat van de activiteiten waarmee ze bezig zijn. Het is belangrijk voor ze om te weten wat ze kunnen ondernemen.

Plaatsen

Bij mensen met deze NLP Metaprogramma voorkeur is de aandacht vooral gericht op de locatie. Ze zijn snel vertrouwd met een nieuwe omgeving. Ze hebben gevoel voor structuur en kunnen zich goed oriënteren.

Dingen

Mensen met deze voorkeur zijn met hun aandacht vooral bij de voorwerpen die ze kunnen zien of voelen/horen en waarmee ze kunnen werken in hun nieuwe omgeving. Ze werken graag met dingen waar ze echt in geïnteresseerd zijn. Hun voornaamste aandacht ligt bij concrete onderwerpen en voorwerpen.

Informatie, kennis

Mensen met deze voorkeur zijn vooral geïnteresseerd in wat ze kunnen leren van de mensen, plaatsen en activiteiten om hen heen. Ze hebben interesse in de cultuur, de geschiedenis en de relevante cijfers en feiten.

Welke voorkeuren heb jij?

Je kunt erachter komen welke voorkeuren iemand heeft door hem naar zijn laatste vakantie te vragen. Vertelt hij over de folders die hij van tevoren verzameld heeft en de boeken die hij daar gekocht heeft of over de mensen met wie hij op vakantie ging en die hij daar ontmoette? Als hij vertelt over al die wandelingen die hij maakte en je dan vraagt met wie hij dat gedaan heeft, dan kijkt hij je waarschijnlijk stomverbaasd aan.

Heeft iemand dingen als voorkeur dan neemt hij waarschijnlijk een heleboel souvenirs mee terug. En plaatsen?… Mooie gebouwen, interessante steden, rustig hotel… De meeste mensen hebben een combinatie van drie factoren als voorkeur en de andere twee zijn dan absoluut onbelangrijk.
En als hij je dan over de vakantie vertelt kun je gelijk opletten welk soort woorden hij gebruikt. Heeft hij mensen gezien, heeft hij ze gehoord of voelde het zo fijn? Dan weet je gelijk bij welke NLP Metaprogramma voorkeur welk zintuiglijk kanaal -zie: Representatiesystemen- zijn voorkeur heeft (in dit geval als het over vakanties gaat).

De kwaliteit van een team

Bij het samenstellen van teams is het handig als de teamleden elkaars kwaliteiten en voorkeuren aanvullen. Verzamel jij de informatie, dan zorg ik voor de spullen en kan het derde teamlid de mensen bij elkaar trommelen. Inzicht in de metaprogramma voorkeuren van teamleden in een werksituatie helpt bij het nog beter maken van het team.

Over de auteur Ben Licher (overleden 18-03-2016):

I’m a Dutch entrepeneur. NLP Master Trainer, Life and Business coach, astrologist, 90% Raw Foodie, grandmother and some. Knitting whenever I have a minute, sometimes 2 a day :). Ben en Bas Licher vormen samen RaVisie, raadgevers met visie. Als duo verzorgen zij al meer dan 10 jaar NLP trainingen, workshops, organisatieadvies en coaching op maat.

Kijk voor meer informatie op: RaVisie.nl

Delen..
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone